Ju&Ju Leiden.

by lollitafranka

Vanuit mijn voordeur vertrekkend, sta ik binnen het halfuur op de stoep van Ju&Ju.
Er gaat dan ook niks boven shoppen op een geel, groen, oranje herfstbomen-middag.
Nuja, bijna niks, maar uitweiden daarover is niet even aan de orde .
De grijze massa die me waarschuwt
en ik die besluit,
de paraplu als metgezel te bestempelen.
Blijft het droog.

Aangezien Leiden sowieso een stad is die tijd vraagt om te ontdekken,
begin ik bij een voor mij bekend vertrekpunt.

Ju&Ju, woonwinkel. 
Het is een verzamelplaats voor vintage en nieuw meubilair,
die je uitnodigt om bij de bank een lening te ontfrutselen,
die je nooit meer afbetaald.
Of waarvoor je zo je hele huisraad bij het grofvuil dumpt,
om daarna meteen in een manische bui je hele living her in te richten.

Daar waar de smederij in de Raamsteeg, je vooral de vintage meubelen en retro accessoires uit de ’50 en ’60 voorschotelt,
vind je de ’70 op de Hogewoerd.
Namen als Danform, Raak, Hala, Serholt, Louis Pulsen ed zijn er niet onbekend.

Mijn aandacht werd opgeëist door een hobbelpaard,
die volgens de uitbaatster niet meer als ‘kindveilig’ te bestempelen is.
Die zij overigens graag restaureren.
Het neemt me mee naar de nostalgie van het hobbelen bij de ‘stove’ van mijn grootouders,
waarna zusjes en broertjes het genoegen leerde kennen van het  schuifelen in het houten ding,
voor een knetterende open haard.
Je zou zo weer in elkaar willen krimpen om op het smalle zitje ervan te passen.

Ik heb mijn verstand laten winnen in de boxring van mijn hartelijk verlangen,
gun het paard een thuis voor zijn warmtebron,
met de precies passende billetjes in luier, voor z’n zitgedeelte.

De meest sprekende voeder-atributen, zie je in de stellingen bij Ju&Ju.
Kleine theekopjes, marineblauw, zonder handvat.
Met een prijskaartje onder de tien euro,ben je zo verkocht.
Niet alleen hun huisraad, ook hun gerestaureerde meubelen eisen niet elke cent uit je geldbuidel.
Je hoeft geen eten uit de mondjes van je familie te sparen, neen,
een plek waar een ieder zijn of haar item kan vinden, voor een aantrekkelijke prijs!

Ju&Ju
Raamsteeg 13/ Hogewoerd 33
Leiden
071/5144320

